Met “Europa in mijn regio”, een gezamenlijke campagne van de Europese Unie en de provincie Gelderland, tevens gesteund
door de Duitse buren, wil de Europese Unie aandacht geven aan de wijze waarop met Europese financiering een verschil wordt
gemaakt in de regio. De campagne, die loopt van 21 september tot 21 oktober, brengt een ode aan de regio en haar inwoners.
Gelderland heeft in de regio Arnhem al jaren het schoonste openbaar vervoer van Nederland. Sinds 1949 rijdt de Trolley
elektrisch langs de bovenleidingen door de stad.
De Trolley reed dus al 100% elektrisch langs de bovenleiding door heel Arnhem. De Trolley 2.0 maakt nog optimaler gebruik
van energie, door tijdens het rijden en remmen op te laden en energie terug te geven aan de bovenleiding. Dit betekent dat de
trolleys ook zonder bovenleiding kunnen rijden, tot in Nijmegen en zelfs over de Duitse grens. Ook zijn er laadpunten
toegevoegd zodat e-taxi’s en andere elektrische voertuigen gebruik kunnen maken van de energie die door de trolleys wordt
opgewekt. Tot slot geven de bovenleidingen niet alleen energie aan de trolleys, maar zullen ze de energieverdeling in de stad
gaan ondersteunen.
Sinds mei 2017 kunnen elektrische voertuigen in Arnhem worden aangedreven door elektriciteit uit rembussen. In maart 2019
zijn de eerste twee trolleys in gebruik genomen en in beweging opgeladen. In 2020 volgen meer trolleys en de slimme
energieverdeling door het net om ook de stad te ondersteunen, samen met de integratie van regeneratieve energiebronnen.
Gelderland is trots om het schoonste OV-netwerk van Nederland te transformeren naar een volledig emissievrij openbaar
vervoer netwerk, met steun van de EU.
Arnhem is niet de enige stad in Europa met een bovenleiding-netwerk. Andere steden
in Europa hebben de ontwikkelingen op de voet gevolgd en er zijn steden die al een concrete interesse hebben getoond om
het project van Gelderland te implementeren. Zo is Arnhem een voorbeeld voor andere steden in Europa.
De campagne “Europa in mijn regio” is zichtbaar in de provincie Gelderland, zowel fysiek als digitaal, via bewegwijzering /
displays in de omgeving en promotie op digitale kanalen en social media.
Maak vanaf 21 septemberkennis met de “Trolley 2.0”. Meer over dit project lees je op de projectpagina.