Het Limburgse bedrijf Agxeed heeft een compleet nieuwe autonome trekker, de Agbot, ontworpen. De Agbot is een “ander” antwoord op het streven naar steeds hogere (arbeids)efficiëntie in de landbouw.
Standaard trekkers en machines zijn de laatste jaren groter en zwaarder geworden. Vaak worden met zulke machinecombinaties meerdere werkzaamheden samengevoegd, maar zulke (combinaties van) machines zijn, elke keer dat zij in het veld rijden, een grote aanslag op de bodem. Daarnaast is het combineren van bewerkingen lang niet altijd agronomisch gewenst. Dit is bijvoorbeeld te zien bij het poten van aardappelen waarbij tegenwoordig grondbewerking, planten en rugopbouw in één werkgang gedaan worden. Door de rugopbouw later te doen warmt de kleine rug sneller op, waardoor de planten sneller ontwikkelen. Ook ontstaat door een rugopbouw in 2 fasen een vorm van mechanische onkruidbestrijding (met lagere GBM inzet).
Omdat arbeid beschikbaarheid een steeds groter probleem wordt, ligt de oplossing in autonome machines. Door de introductie van autonoom uitgevoerde werkzaamheden kunnen combi-werkzaamheden weer “uit elkaar gehaald” worden zonder dat het arbeidsefficiëntie kost en waardoor ook de bodem wordt ontzien. Bovendien combineert Agxeed in de Agbot de mogelijkheid om autonoom te werken én wordt de bodemdruk extra verlaagd door gebruik te maken van rupsen in plaats van normale trekker wielen.
De Agbot in combinatie met één werktuig heeft door toepassing van rupsen een bodemdruk van max. 0.5kg per vierkante centimeter (oftewel 0.5 bar). Dit is veel lager dan de bandendruk die in de praktijk haalbaar is met trekker banden (met minimaal 0.8-1.2 bar, en vaak meer). Verder heeft de Agbot een (voor een robot) hoog beschikbaar vermogen van 160pk en een zware hef met een hefvermogen van 8 ton. Hierdoor is de Agbot geschikt om met de thans in de praktijk beschikbare mechanisatie (en met grotere werkbreedtes) te werken. De aandrijving is elektrisch. Dit biedt mogelijkheden machines nauwkeuriger en efficiënter aan te drijven doordat de mechanische aandrijflijn (aftakas) vervangen kan worden. De benodigde elektriciteit wordt opgewekt door een dieselgenerator.
Voor de verdere ontwikkeling van de Agbot door Agxeed zijn er een aantal vragen die beantwoord moeten worden. Dit zijn niet alleen technisch inhoudelijke vraagstukken, maar juist ook vragen op het snijvlak tussen techniek, agronomie en bedrijfssystemen. De bovenliggende hoofdvraag daarbij is: Hoe kunnen we telers overtuigen dat de Agbot voordelen heeft boven een normale trekker en inpasbaar is in de bedrijfsvoering? En ook goed past in een control traffic systeem zoals dat van de Boerderij van de Toekomst!