Nederland moet vóór 2040 40.000 bruggen en viaducten vervangen. Om de CO2-uitstoot van het benodigde beton terug te dringen en de klimaatdoelstellingen te behalen, zijn nieuwe, veel duurzamere, materialen en technieken nodig.
Regulier constructief cementbeton heeft weliswaar een hoge CO2-footprint, maar zich ook decennialang bewezen als een veilig, goedkoop en kwalitatief hoogwaardig bouwproduct, eigenschappen waarop publieke opdrachtgevers geen concessies kunnen en willen doen. Dit maakt de markt een lastig in te nemen bolwerk voor innovatieve producten. De vraag is hoe dit te doorbreken.
Eén van de projectpartners heeft een cementloos en circulair beton ontwikkeld (‘CC-beton’), met een CO2-footprint die 52% lager is dan de footprint van regulier cementbeton. Cementloos vanwege het gebruik van geopolymeren en activatoren als bindmiddel; circulair vanwege het gebruik van gerecyclede toeslagmaterialen (granulaat en zand). Het CC-beton is ook goed te recyclen met bestaande technieken.
De projectpartners willen hun gewonnen aanbesteding voor de bouw van 2 bruggen op de Floriade 2022 (georganiseerd door de Bruggencampus Flevoland-Floriade) aanwenden om een stap verder te gaan en CC-beton in de markt geaccepteerd te krijgen en de toepassing op te schalen. Daarmee ontsluiten zij een potentieel om 0,5 megaton aan CO2-uitstoot te voorkomen bij de (ver)bouw van de 40.000 bruggen in Nederland.
Hun aanpak voor deze ‘slimme uitrol’ kent 6 stappen:
1) Praktijkvoorbeeld realiseren (bouw van de bruggen met CC-beton, ook de constructieve/zwaar belastbare delen);
2) Monitoring opzetten en uitvoeren (bewijs leveren dat het CC-beton gelijkwaardig is)
3) KOMO-certificaat verkrijgen (randvoorwaarde om te kunnen concurreren met constructief cementbeton)
4) Klimaatwinst meten (nodig ter onderbouwing en om aanbestedingen te stimuleren)
5) Bewustwording creëren (draagvalk in de markt creëren en aanbestedingen stimuleren)
6) Opschalen productiecapaciteit (om CC-beton meer nationaal te kunnen leveren).
Een EFRO-subsidie maakt het voor de projectpartners een aanvaardbaar risico om hun deel van de meerkosten van deze stappen te dragen en faciliteert daarmee dat de projectpartners een nieuw - veel lager - niveau van CO2-uitstoot in de markt leggen bij de groene en circulaire aanbesteding van de (ver)bouw van bruggen.