In dit project ‘Groen & Digitaal Maritiem Innovatie Ecosysteem Noord-Nederland (GDMIEN-NL)’ wil een consortium met als penvoerder Conoship International, een Noordelijk Maritiem Innovatie-ecosysteem organiseren en ontwikkelen, bestaande uit een groot aantal Noordelijke ‘lean&mean’ MKB-ers, enkele start-ups en groot-bedrijven, maritieme kennisinstellingen en vertegenwoordigende organisaties. Het initiatief is ontstaan vanuit de integrale visie dat de komende energietransitie in de scheepvaart enorme ontwikkelkansen biedt voor de kwijnende Noord-Nederlandse maritieme sector, maar uitsluitend in hernieuwde vormen van coöperatie in de waardeketens. De grote kansen kunnen alleen benut worden door onderlinge afstemming in het Innovatie-Ecosysteem, zowel voor ontwikkelen en gaan produceren van innovatieve hernieuwbare energiesystemen voor de schepen, als in het digitaliseren van de scheepsbouw-processen om al die nieuwe noodzakelijk emissie-arme schepen op zeer efficiënte wijze ook in Noord-Nederland te kunnen gaan bouwen. Om te komen van diesel-gedreven naar emissieloze schepen, zullen reeds aanwezige N-NL ‘groene-technologie’-ontwikkelaars en start-ups geïntegreerd moeten gaan worden in hernieuwde maritieme waardeketens van ontwerpbureau’s, werven, specialistische maritieme toeleveranciers en rederijen. Dit project creëert het innovatie-ecosysteem van waaruit nieuwe samenwerkingsstructuren ontwikkeld worden rond tenminste vier innovatieve technologieën voor de transitie van fossiele naar hernieuwbare energie :
• Volledig elektrisch gaan varen op hernieuwbare Redox Flow batterij-technologie
• Grootschalige productie van VentiFoils XL, windvoortstuwingsunits voor schepen
• Varen op waterstof (H2) door ‘mariniseren’ van brandstof-cellen van 500 – 3000 kW
• CO2-afvang- en ‘vloeibaar-maak’-installaties aan boord van LNG-gedreven schepen
Door deze ontwikkelingen gecoördineerd te integreren in een grote innovatieslag ‘van analoog naar digitaal’ in de hele integrale N-NL scheepsbouw-waardeketen, wordt het mogelijk dat grote aantallen innovatieve emissieloze schepen hier in N-NL kosten-efficiënt gebouwd kunnen worden. Het creëren van hernieuwde coöperaties (oa. PPS) is essentieel voor digitalisering over de hele waardeketen, om te komen tot de benodigde bouwefficiency en kostprijs-verlaging. Beoogd worden een gezamenlijke digitale Robot-productielijn voor alle werven (‘Shared Facility’) en een FieldLab N-NL Shipbuilding 4.0 voor experimenteren met de innovatieve digitale productie-technologie.