De enorme uitdagingen waar de visserij en het visserijonderwijs de komende jaren voor staan vergroten het belang te blijven investeren en innoveren in kennisverspreiding en kennisuitwisseling. Een samenbindend, goed functionerend en continu vernieuwend kennissysteem levert een bijdrage aan het zo goed mogelijk kunnen blijven begrijpen van de snel veranderende wereld, het bij elkaar houden van de sector, het kennis- en professionaliseringsniveau van de overblijvende vissers en het visserijonderwijs.
In dit voorstel wordt een project gepresenteerd voor uitbouw en op basis van de opgedane ervaring, verder innoveren van het kennissysteem Vistikhetmaar door:
- Het versterken en vernieuwen van de dialoog met vissers door het oprichten van een klankbordgroep, gevormd door vissers, en het centraal stellen van vragen van vissers;
- Het stimuleren van écht interactieve kennisdeling in het kennissysteem, en, het zoeken naar nog betere manieren om vissers te betrekken en te bereiken. Het project gaat er niet langer van uit dat tekst/lezen het ‘standaard-medium’ moet zijn (minder lezen, meer audiovisueel, nieuw/innovatieve benaderingen);
- Het uitbouwen van de informatieve functie aan (nieuwe) mensen in visserij gerelateerde organisaties om de centrale rol van het kennis-deling-platform te verbreden;
- Het bieden van doorlopende opleiding en ondersteuning van jongeren in de visserij;
- Het aanpassen van het lesmateriaal aan de nieuwe structuur van de opleiding van vissers en de ontwikkeling van een modulair opgebouwd, op ieder niveau adequaat kennisaanbod voor de pelagische visserij;
- Het uitwisselen van nationale en internationale ervaringen.