Theo Pouw BV is actief in grondstoffenrecycling en betonproductie. Theo Pouw heeft een cementloos en circulair beton ontwikkeld (‘CC-beton’), met een CO2-footprint die 52% lager is dan de footprint van regulier cementbeton. Het CC-beton is cementloos vanwege het gebruik van geopolymeren en activatoren als bindmiddel en circulair vanwege het gebruik van gerecyclede toeslagmaterialen (granulaat en zand). Het CC-beton is getest en daaruit blijkt dat het geschikt is voor constructieve toepassing in onder meer bruggen.
Als onderdeel van een eerder KvW-project levert Theo Pouw CC-beton voor constructieve toepassing in een nieuwe verkeersbrug op het Floriade-terrein in Almere. Dit is een primeur. Binnen dat eerdere project gaan de projectpartners (Theo Pouw, Reimert Bouw en Infrastructuur, Cirwinn en de Bruggencampus Flevoland-Floriade) onder meer zorgen voor monitoring van het in de brug toegepaste CC-beton en gaan zij in samenspraak met de markt een beoordelingsrichtlijn op laten stellen, zodat certificering van het CC-beton mogelijk is. Het doel is om het CC-beton breed in de markt geaccepteerd te krijgen en de toepassing te kunnen opschalen.
Deze aanvraag is een logisch en noodzakelijk vervolg op het eerdere KvW-project met de Floriade-brug. Om de toepassing van CC-beton in de markt op te kunnen schalen is het niet alleen noodzakelijk dat het CC-beton wordt gecertificeerd, maar ook dat het op industriele schaal geproduceerd kan worden. Om het CC-beton voor proefstukken en de Floriade-bruggen te kunnen produceren, heeft Theo Pouw gekozen voor een provisorische aanpassing van haar betoncentrale in Almere, die niet toekomstbestendig is. Inmiddels heeft Theo Pouw voldoende ervaring opgedaan en weet zij hoe zij haar betonfabriek definitief moet aanpassen voor de productie van CC-beton op industriële schaal. Dit project heeft als doel deze aanpassing te realiseren. Zo maakt Theo Pouw de weg vrij voor meer (experimentele) praktijkvoorbeelden met constructief CC-beton, versnelde acceptatie en toepassing daarvan in infraprojecten en de ontsluiting van een enorm potentieel aan CO2-besparing door vervanging van regulier cementbeton.