Dit project heeft als doel de transitie naar groen vliegen te versnellen voor de kleine burgerluchtvaart. Middels de doorontwikkeling van een ombouwpakket voor kleine burgerluchtvaart toestellen naar elektrisch-waterstof vliegtuigen passend binnen de luchtvaardigheidseisen van het om te bouwen toestel, in dit project British Aerospace (BAe) Jetstream toestel (voor 5 – 19 passagiers), wil het vliegtuigtechniekbedrijf AIS Groep, gevestigd op Lelystad-Airport, tezamen met elektromotorenbedrijf InSuMo BV als hoofdpartners en in te huren gespecialiseerde bedrijven in waterstof-brandstofcel techniek en smart machine automation techniek, aantonen tijdens luchtwaardigheidstesten dat het mogelijk is om al vanaf 2024 bestaande toestellen om te bouwen naar full electric en daarmee emissievrije vliegtuigen veel eerder mogelijk is dan waarop momenteel de overheid op koerst (2050-2070) met als tussenstap hybride toestellen.
Met de wereldwijd unieke en nieuwe combinatie van:
- vernieuwde lichtgewicht en anders gewikkelde elektromotoren,
- energieopslag middels waterstof in vaste vorm in combinatie met een brandstofcel, en
- vernieuwde, slimme digitale aansturingstechniek die er voor zorgt dat de karakteristieken en torque waarden overeenkomen met die van de oorspronkelijke gasturbine,
willen de partners met dit project aantonen, dat na ombouw en certificerende testvluchten, een luchtwaardig toestel ontstaat, waarmee de kleine burgerluchtvaart zijn nul-uitstoot doelen (2070) direct al kan halen tijdens de eerstvolgende 'overhaul'.
Wereldwijd zijn er diverse ontwikkelingen op het gebied van verduurzamen van de kleinere luchtvaart toestellen. Meeste oplossingen tot nog toe zijn met biobrandstoffen of hybride.
Toepassing van waterstof is nog bij geen enkele andere ontwikkeling van bedrijven en universiteiten in concrete experimentele ontwikkeling opgepakt. Dit zal de eerste zijn.
Meerwaarde van het project ligt in het coronacrisisherstel voor de kleine burgerluchtvaart door de transitie naar groen en digitaal te versnellen en daarmee een toekomstbestendige economie te creëren voor kleine burgerluchtvaart en hun toeleveranciers. In dit project vindt doorontwikkeling plaatst van recent ontwikkelde concepten van de drie projectpartners die in potentie al kansrijk zijn, maar door de crisis vertraging dreigen op te lopen. Door deze samen te voegen in een unieke configuratie voor de ombouw van kleine burgerluchtvaart toestellen, in dit project de bestaande BAe Jetstream toestellen, lig de meerwaarde in een versnelde transitie naar 100% CO2-vrij.
Na afloop van de doorontwikkeling in dit project verwachten projectpartners een commercieel ombouwsysteem in de markt te zetten voor allereerst de nog vliegende Jetstream toestellen (125). Verder zullen er ook ombouwsystemen worden doorontwikkeld voor andere toestellen.
In Europa gaat het om 35.000 turboproptoestellen.
Elke ombouw zal de toesteleigenaar € 1 miljoen kosten. Focus is om de Jetstream toestellen om te bouwen in de periode 2024 – 2030. Dat levert een omzet op van € 125 miljoen. Daarbij slaan de economische effecten neer op de ombouwfaciliteit van AIS op Lelystad-Airport en tevens op de motorenfabriek InSuMo (waarbij de assemblage mogelijk in Lelystad zal plaatsvinden), en in West Nederland bij in te huren derde-partners.
De projectactiviteiten zijn onderverdeeld in werkpakketen:
WP1. Doorontwikkeling van de elektromotoren voor testtoestel.
WP2. Doorontwikkeling van de elektrische opslag H2-Fuelcell voor testtoestel.
WP3. Doorontwikkeling van de intelligente aansturingstechniek voor testtoestel.
WP4. Inbouwen in testtoestel en het doen van aerodynamica test- en duurvluchten, verbeteren t/m systeem voldoet aan alle eisen van luchtwaardigheid.
WP1-3 worden parallel uitgevoerd in de periode april 2021 t/m december 2022.
WP4. Vindt plaats in de periode januari 2023 t/m september 2023.
Omdat het testtoestel zelf reeds binnen een luchtvaartvergunning valt, kan er ontheffing (‘Permit to fly’) voor luchtwaardigheid testvluchten worden aangevraagd. ILT is derhalve betrokken bij de testvluchten in dit project. Het uitvoeren van het project is daardoor obstakelvrij.
De projectpartners hebben de SDGs van de Verenigde Naties als vertrekpunt genomen voor nieuwe, inclusieve verdienmodellen en willen met dit project laten zien hoe ondernemerschap ook kan zonder het nageslacht te belasten met schade aan de natuur, omgeving en maatschappij. Want zonder deze focus heeft ondernemen anno 21ste eeuw geen toekomst.