De maatregelen rond de Coronacrisis en ter bestrijding van de verspreiding van COVID19 hebben verwoestende gevolgen voor de sectoren rond sport, live entertainment en evenementen. De sector kwam vanaf de eerste “smart” lockdown tot stilstand en nu een jaar later is nog steeds onzeker wanneer en in welk tempo er weer perspectief ontstaat. In een crisis als dit is het ook essentieel dat sterke partijen opstaan om zo veel mogelijk business overeind te houden en het vizier op de toekomst en een post-COVID19 tijdperk te richten. Johan Cruijff ArenA en KNVB slaan nu de handen ineen om bedrijven te ondersteunen om hun innovatieve oplossingen werkelijkheid te maken en toe te passen in relevante, operationele omgeving via dit project Fieldlab Reimagine Sports.
Doel van het project
Het doel van dit project is meerledig:
A. 25 innovatieve oplossingen rond drie centrale thema’s van digitalisering en verduurzaming doorontwikkelen en implementeren met Innovatiepartners in een operationele omgeving, waarbij Johan Cruijff ArenA en KNVB Campus fungeren als Fieldlabs, inclusief kundige begeleiding. De drie centrale thema’s
1. Veilig evenementenbezoek in duurzame accommodaties
2. Meer sporten en beter presteren
3. Gezamenlijk beleven en genieten van sport en evenementen
B. Johan Cruijff ArenA ontwikkelt state-of-the-art faciliteiten voor bezoekers en evenement-organisatoren. Johan Cruijff ArenA behoudt daarmee de wereldwijde koppositie van duurzame innovator via een open innovatieprogramma.
C. KNVB ondersteunt actief innovatie en digitalisering in het voetbal, bij clubs, trainers, spelers (van topsport tot breedtesport) en stimuleert verduurzaming van accommodaties en events.
D. Via Hogeschool van Amsterdam worden kennis en inzichten opgebouwd over de voorspelde impact van de diensten en worden methodieken op dat gebied gevalideerd en wordt de opgebouwde kennis breed gedeeld via de website https://www.valuable-experiences.eu/
10 Innovatiepartners zijn geselecteerd en toegetreden als projectpartners. Tenminste 15 oplossingen worden geselecteerd via Innovatiechallenges, waarin honderden bedrijven de kans hebben zich te presenteren aan een groep internationaal toonaangevende partijen inclusief internationaal podium om hun innovaties te tonen in een “Match of the Future”. Met de uitvoering van de 25 deelplannen van ondernemers wordt direct bijgedragen aan de transitie naar een digitale en duurzame economie. De gekozen centrale thema’s en de dragende steun vanuit Johan Cruijff ArenA, sportbond KNVB en Hogeschool van Amsterdam zorgen voor sociaal-maatschappelijke impact van de diensten: actief en gezond deelnemen aan sport en evenementen en daarvan genieten op steeds duurzamere locaties.