Het project GoFive Fishing was bij aanvang zeer ambitieus en omvatte 5 afzonderlijke innovaties, die ieder apart en in combinatie met elkaar zouden moeten zorgdragen voor een forse brandstofbesparing, vermindering van emissie-uitstoot en voor een meer duurzame visvangst.
Hoewel de uitgevoerde activiteiten hebben bijgedragen aan de realisatie van alle innovaties, is niet elk onderdeel van het project het succes geworden wat oorspronkelijk beoogd was. Alle innovaties zijn volledig ontwikkeld, van idee naar technisch ontwerp en in alle gevallen is van de betreffende innovatie een prototype gerealiseerd om het werkingsprincipe te testen. In alle gevallen heeft het project daardoor tot concrete tastbare resultaten geleid.
De 5 innovaties bestaan uit:
Hydrox
Dit is een waterstof-elektrolyse apparaat waarmee waterstofgas en zuurstof wordt opgewekt die vervolgens in het begin van de aanzuiging van de scheepsmotor geïnjecteerd wordt, zodat de uitstoot van CO2 en NOx fors verminderd kan worden.
Vortex
De ontwikkeling van de Vortex bestaat uit het realiseren van een constructie met een gekromd vleugelprofiel, waarmee een circulaire(aerodynamische) luchtstroom wordt opgewekt in de luchtinlaat van scheepsdieselmotoren. Hierdoor wordt een ideale luchttoevoer en daarmee een optimale verbranding gerealiseerd.
Fuel-Finn
Met de Fuel-Finn, een compact mechanisch systeem dat in de brandstoftoevoer van een scheepsmotor kan worden ingebouwd, wordt de brandstof (diesel) voor visserijschepen mechanisch opgewaardeerd. Met een hoog magnetisch veld worden de moleculen in de diesel uit elkaar worden getrokken en wordt een zeer fijne gecreëerd die in de scheepsmotor verstuift wordt. Hiermee wordt een optimale en zeer schone verbranding gerealiseerd, waardoor de motorprestaties fors stijgen en de uitstoot van schadelijke stoffen verminderd wordt.
HGM (Hot Gas Motor)
Het doel van de HGM is om een systeem te ontwikkelen voor het terugwinnen van uitlaatwarmte en koelwarmte om vervolgens het vermogen terug te koppelen aan de hoofdmotor en/of hulpmotor.
Catch-Finn
Het doel is om de Catch-Finn te ontwikkelen, het ultieme vistuig dat volledig zwevend over de bodem van de zee voortbeweegt. De gedachte is om zo weinig mogelijk weerstand te creëren en
bodemberoering niet meer op mechanische wijze (door fysiek bodemcontact) te laten plaatsvinden. Het idee is om een volledig “zwevende” vleugelconstructie te ontwikkelen van 12 meter breed die door middel van onderdruk en bovendruk op ongeveer 20 cm (volledig los) van de zeebodem wordt voortbewogen en waaraan een speciaal te ontwikkelen constructie van netten met ontsnappingspanelen wordt gefixeerd.