Het project Living Lab Autonoom Transport Zeeland zal minimaal 20 bedrijven in Zeeland en Brabant kennis laten maken met zelfrijdende technologie en ze leren hoe ze daarop kunnen anticiperen. Dat is hard nodig, meerdere studies over de impact van zelfrijdende technologie tonen aan dat de impact op de logistieke sector groot is (kostendaling van 47%). En tegelijkertijd wordt het tekort aan chauffeurs steeds groter.
Om de bedrijven met deze technologie in aanraking te laten komen wordt een living lab gerealiseerd op en rondom North Sea Port waar technologie leveranciers (Terberg en VDL) samen met eindgebruikers (Kloosterboer en MSP Onions) zelfrijdende technologie verder gaan ontwikkelen en testen. Men gaat onder andere werken aan hogere snelheden, meer interactie en complexiteit, op de openbare weg en uiteindelijk ook met besturing op afstand. Voor het rijden op de openbare weg zal een ontheffing worden aangevraagd bij de RDW en de wegbeheerders. We gaan daarbij gebruik maken van de “Experimenteerwet zelfrijdende auto’s”.
Het living lab gaat het logistieke MKB helpen om zelfrijdende technologie ook in hun bedrijfsvoering te integreren, door middel van een of meerdere bezoeken aan het living lab en gerichte scans met adviezen over de toepassing en de business case.
Het living lab is gefaseerd in opzet: eerst in een afgeschermde omgeving op de terminal van Kloosterboer. En in een tweede fase deels op de openbare weg met een verbinding tussen Kloosterboer en MSP Onions (gevestigd vlak buiten North Sea Port).
In een living lab omgeving krijgen leveranciers van autonome technologie de mogelijkheid om ‘in het echt’ te opereren, samen met de eindgebruikers (logistiek, magazijnen, verladers). Het living lab staat niet op zichzelf, centraal staat dat de ontwikkelde technologie gekoppeld is aan meerdere usecases, met een probleemeigenaar die wil toewerken naar een daadwerkelijke implementatie.
In het project zijn de volgende werkpakketten opgenomen:
• WP1 Pilot Autonoom in mixed traffic terminal operation: hier gaan we in een afgeschermde omgeving starten met de voertuigen op hogere snelheden en meer complexiteit.
• WP2 Pilot Autonoom op openbare weg: wanneer in WP1 de technologie zich heeft bewezen gaan we deels op de openbare weg de connectie met MSP Onions realiseren. Deze route is interessant, het bevat een rotonde, een VRI, viaduct, spoorwegovergang en een kruispunt met aansluiting bij de provinciale weg
• WP3 Business cases: er worden meerdere case ontwikkeld met Verbrugge, OCT, Mepavex en ook wordt onderzocht in hoeverre de inzet van autonome voertuigen ook kan worden gedeeld met elkaar.
• WP4 Risico's en veiligheid: een belangrijk onderdeel van het kunnen en mogen laten rijden van zelfrijdend vervoer. In dit WP worden de veiligheidscases uitgewerkt voor de use cases die in dit project niet als pilot worden uitgevoerd
• WP5 Valorisatie & Communicatie: We beogen minimaal 12 logistieke MKB te ondersteunen bij het onderzoeken wat zelfrijdende voertuigen voor hen en hun bedrijfsvoering kan betekenen.
• WP6 Projectmanagement
Het doel is om het Living Lab Autonoom Transport Zeeland ook na afloop van het subsidietraject in stand te houden met bijdragen van sponsoren en gebruikers van het lab.