De Koopman Logistics Group, (Leek, Groningen) heeft het afgelopen jaar op kleine schaal een aantal proeven gedaan met blockchain technologie. Het bedrijf is actief in de logistieke sector: “Finished Vehicle Logistics”. In dit segment worden nieuwe (personen) auto’s vanaf de fabriek of vanaf havens vervoerd naar terminals/opslagterreinen en verder naar de dealer. Ook het nationale en internationale transport- en opslag van gebruikte voertuigen behoort tot deze activiteiten. Door de komst van Internet is er steeds meer grensoverschrijdend verkeer (import en export). Naast vervoer en opslag worden ook toegevoegde waarde activiteiten aan voertuigen uitgevoerd, zoals het vervangen van technische onderdelen, ombouwen en herstellen van deze (personen) auto’s.
Dit logistieke segment wordt gekenmerkt door veel papieren documenten in de afwikkeling van transacties. Een papieren vrachtbrief moet op elk overdrachtspunt worden afgetekend, resulterend in grote hoeveelheden papier die niet “real-time” kunnen worden verwerkt. Omdat de processen in de logistieke keten niet gedigitaliseerd zijn, zijn ze erg arbeidsintensief, kostbaar en worden er veel fouten in de afhandeling gemaakt (onleesbare documenten etc.). In de internationale handel van gebruikte voertuigen wordt door autoriteiten erg veel misbruik geconstateerd. Het terugdraaien van kilometerstanden, het ontwijken van importbelasting (BPM) en BTW carrousels zijn een bekend fenomeen, goed voor miljarden Euro’s aan economische schade in Europa (Rapport Europese Commissie November 2017).
Nieuwe technologie (Blockchain) biedt de mogelijkheid om oplossingen te bieden voor bovengenoemde problemen. Door het volledig digitaliseren van de papierstroom in de logistieke keten van nieuwe zowel als gebruikte auto’s, wordt de hele keten inzichtelijk en kan een enorme hoeveelheid verwerking van papier worden geëlimineerd.
Door digitalisering kan een dealer bijvoorbeeld nu zien waar een nieuwe, verkochte auto zich bevindt in de keten en zijn klant hierover informeren. Een proces dat nog niet bestaat in een wereld waar een bij Bol.com besteld boek van minuut tot minuut kan worden gevolgd.
Omdat één van de eigenschappen van blockchain technologie is dat het de gegevens van transacties bij kan houden (en onveranderbaar opslaat), is het ook mogelijk de laatste configuratie van een voertuig vast te leggen. Dit betekent dat bij grensovergang, of bij aankoop van een gebruikte auto in Europa, de laatste configuratie/kilometerstand kan worden geraadpleegd in een blockchain toepassing en dus fraude kan worden voorkomen.
De door Koopman uitgevoerde testen met PON Logistics (de importeur van o.a. Volkswagen in Nederland) en een dealergroep van de Renault/Nissan combinatie zijn geslaagd en hebben voldoende vertrouwen gegeven voor een volgende stap: het realiseren van een prototype voor een operationele toepassing voor de Europese markt.
Op initiatief van de Koopman Logistics Group en een aantal logistieke dienstverleners in Europa is daartoe een nieuwe BV (Vinturas BV, de subsidie aanvrager) opgericht die een Europees digitaal platform, gebaseerd op Blockchain technologie gaat ontwikkelen. CEO van de BV is Jon Kuiper, voorheen CEO van de Koopman Logistics Group. De ontwikkeling van het platform wordt gesteund door de NOM als aandeelhouder.
Naast Koopman is ook Torquis BV , een Drents softwarebedrijf, als aandeelhouder verbonden aan dit initiatief
In deze subsidieaanvraag vind u de beschrijving van het project tot het realiseren van een eerste prototype voor dit platform, dat zich in de komende jaren verder zal ontwikkelen die een directe impact kan hebben op 250 tot 400 MKB-ondernemers in Noord-Nederland.
Het platform zal in een aantal stappen het volledige logistieke proces van nieuwe en gebruikte voertuigen digitaliseren. In eerste instantie zullen de logistieke gegevens van 3 deelnemers (Koopman, Axess Logistics en NVD) op het platform zichtbaar worden. Daarmee wordt voor ca 2,5 Miljoen voertuigen de mogelijkheid geboden om locatie en verwachte aankomsttijd van de voertuigen bij dealers inzichtelijk te krijgen. De afhandeling/aflevering kan dan “digitaal” plaatsvinden, waardoor rapportages over aankomsttijd, eventuele schade etc. direct zichtbaar zullen zijn voor alle belanghebbenden (bijvoorbeeld de importeur of de automobielfabrikant).
De BV plant een groei naar 10 Miljoen transacties in de komende jaren. Voor het gebruiken van de toepassing zullen de deelnemers (bijvoorbeeld dealers) een commerciële vergoeding gaan betalen.
De mogelijkheden van blockchaintechnologie (veilig samenwerken, “één waarheid”), maakt het mogelijk om concurrenten, overheden, klanten en andere stakeholders samen te brengen zodat onze maatschappij beter gaat functioneren voor mens en milieu.