Met een groeiende wereldpopulatie en welvaart, blijft ook de vraag naar goederen stijgen. Consumenten en bedrijven verwachten bovendien een steeds snellere levering: vandaag besteld is liefst ook vandaag nog in huis. Tegelijkertijd dreigen arbeidstekorten. De druk op de logistieke sector is dan ook groot en de logistieke bedrijven beseffen zich meer en meer dat zij moeten innoveren om rendabel te groeien. Robotica biedt hier een prima uitkomst: een robot kan immers veel logistieke taken overnemen.
Zuid-Nederland heeft binnen de topcluster logistiek vijf focusgebieden geïdentificeerd: Cross Chain Control Centers, Service logistiek, Customers Management, Synchromodaliteit en de Regierol van knooppunten. Dit wordt ondersteund door digitalisering en toepassing van Robotisering en ICT zoals met AI, AR en verdere geoptimaliseerde SCM-software. Thema’s die hierbij actueel geworden zijn betreffen retourlogistiek, blockchain en green logistics. Robotisering en supply-chain-managementtechnieken gaan hierin een belangrijke rol spelen.
Robotisering is een belangrijk onderdeel om logistieke processen verder te automatiseren. Wereldwijd is de markt voor toepassingen met logistieke robots in 2021 zeker 20 miljard euro in omvang. Zuid-Nederland kan met name op deze cross over excelleren door de sterke HTSM sector met de internationale logistieke sector (waar Nederland sterk is) te verknopen. Logistieke robotica zal leiden tot groei van het hightech ecosysteem, het rendement van transport verhogen (minder energieverbruik) en hoogwaardigere banen opleveren.
Holland Robotics, het ecosysteem voor de robotica, waarin bedrijven en kennisinstellingen zich verenigen, is zich hier terdege van bewust. Niet voor niets is Logistiek één van de vijf sectoren waarop Holland Robotics zich op richt. Uitgangspunt is te werken aan toegepaste robotica. De positie van (Zuid-)Nederland is krachtig, met sterke kennis en kunde in de machinebouw, mechatronica en ICT. Om deze elementen samen te voegen in robotica en daarmee de voorsprong op ons omringende landen te benutten, is het echter zaak om nú stappen te zetten.
Nieuwe robot-oplossingen voor de keten zoals voor de diverse distributiecentra, materiaal-, component- en productproducenten, de trasportsector (vrachtwagens, maritiem, luchtvaart) en ook last mile applicaties. Dit leidt tot bijvoorbeeld orderpickingrobots, geavanceerde AGV’s met robothandling, stockcounterrobots, transport handlers, haptische grippersystemen en droids en drones voor last mile oplossingen.
Holland Robotics ziet hierbij de meeste kansen in robotica die wordt toegepast in die sectoren waarin Nederland sterk is: Logistiek is er hier één van.
Kennisdeling binnen het ecosysteem zal cruciaal zijn, zowel binnen de huidige groep als daarbuiten. Kennis en technologie ontwikkeld voor dit toepassingsgebied zal breder inzetbaar zijn, in vrijwel álle toepassingssectoren. Grote bedrijven, mkb, TU’s en hogescholen trekken samen op. HighTechNL zal als branchevereniging en penvoerder van dit project haar rol als verbinder en aanjager extra energie bijzetten. Holland Robotics heeft inmiddels 350 leden die bestaan uit brand owners, robottoepassers, leveranciers en specialisten.
Om het ecosysteem te laten groeien en gezicht te geven, is het belangrijk de kracht van robotica in de logistiek te laten zien. Een aantal kenmerkende handelingen is daarom geselecteerd, waarvoor demonstratietechnologie zal worden ontwikkeld. Het ecosysteem zet zo een flinke stap in haar ontwikkeling én heeft de middelen om eindgebruikers, klanten en partners te laten zien wat zij heeft te bieden. Niet alleen de komende drie jaar, maar ook daarna.