Thermoplastisch composiet wordt door vele experts en vakmedia betitelt als ‘het materiaal van de toekomst.’ Thermoplastisch composiet wordt gemaakt vanuit thermoplastische vezels die onder druk en hitte samengeperst worden tot een hard, zeer sterk en licht materiaal. Het zijn deze superieure eigenschappen die het bijzonder geschikt maar voor toepassing in de luchtvaart: waar sterkte en licht gewicht cruciale eigenschappen zijn voor het verbeteren van de efficiency van vliegtuigen.
Thermoplastisch composiet is echter erg kostbaar materiaal. De oorzaak hiervoor is ten eerste de hoge kostprijs van de grondstof maar vooral het benodigde productieproces dat een hoge energie-intensiteit heeft, een lange procestijd kent en zware, onderhoudsintensieve productie-installaties vereist. Centraal in dit productieproces staat het gebruik van een ‘autoclaaf,’ dit is een zware metalen drukkamer waar het voorbehandelde materiaal onder grote druk en hitte wordt geconsolideerd.
De centrale doelstelling van de consortiumpartners is het ontwikkelen, demonstreren en valideren van een innovatief procedé dat een aantal afzonderlijke productiestappen combineert waardoor hoogkwalitatief thermoplastisch composiet geproduceerd kan worden zonder het gebruik van de autoclaaf: het ‘out-of-autoclave’ procedé. De gevolgen hiervan zijn een significante afname van het energieverbruik, de CO2-uitstoot en verkorting van de procestijd.
Dankzij het ‘out-of-autoclave’ procedé wordt thermoplastisch composiet beschikbaar gemaakt tegen een lagere kostprijs. Tevens wordt het met dit procedé mogelijk om complexere, driedimensionale vormen vanuit thermoplast te vervaardigen en wordt het rendabel om ook kleinere onderdelen van thermoplast te produceren.