In onderhavig project werken Unit040 (MKB), Cordis (MKB), Technische Universiteit Eindhoven (TU/e; kennisinstelling) en ImProvia (MKB en eindgebruiker) samen om de kennis en technologie op het gebied van Virtual Integral Prototyping te vergroten. Het uiteindelijke doel is het versterken en verbreden van het Zuid-Nederlandse open-innovatie-ecosysteem. Met dit samenwerkingsverband tussen eindgebruikers, (lokale) bedrijven en een publieke kennisinstelling wordt het mogelijk om een game changing technologie te ontwikkelen die de effectiviteit, efficiëntie en duurzaamheid van nieuwe ontwikkelingen vergroot. Binnen onderhavig project wordt een toolset ontwikkeld waarmee ontwikkelaars virtuele prototypes kunnen maken van complexe HTSM systemen of infratechnische installaties (of concepten) ten behoeve van efficiëntere logistiek. Virtual integral prototyping, middels het te ontwikkelen platform/toolset, stelt de ontwikkelaar in staat om de eerste prototype(s) in een virtual reality omgeving te testen (werking, besturingssoftware, interactie etc.) alsof het een fysiek prototype is. De ontwikkeling van dergelijke fysieke prototypes van complexe mechatronische en logistieke systemen zoals bijvoorbeeld dynamische rijbaanmarkering zorgen voor hoge kosten en lange doorlooptijden die met deze ontwikkeling vermeden kunnen worden. Het systeem, bouwwerk of nieuwe logistieke concept (inclusief de aansturingssoftware) kan binnen het platform uitvoerig getest en berekend worden. Interactie met de systemen in de virtuele omgeving moet mogelijk worden middels de integratie van een virtual reality bril en datagloves. Door het gedrag van de systemen te definiëren en de software op een realistische manier te testen in de virtuele omgeving, is het mogelijk om de aansturingssoftware automatisch te genereren in plaats van deze codering door programmeurs te laten ontwikkelen, wat foutgevoelig is. De TU/e zal haar kennis en expertise op het gebied van softwarevalidatie en -verificatie toevoegen aan de toolset teneinde in een vroegtijdig stadium fouten in modellen, gebruikt voor het genereren van de aansturingssoftware, te kunnen vinden. Een dergelijk virtueel platform kan tevens voor trainingsdoeleinden (operator of maintenance) worden ingezet. Hierdoor is het mogelijk om specifieke handelingen te oefenen op het systeem voordat er een fysiek prototype is. Hiermee wordt het mogelijk om fouten al in een vroeg stadium te ontdekken en op te lossen en zo complexe systemen first-time-right te ontwikkelen. Met de ontwikkeling van dit platform (inclusief toolset) door een speciaal hiervoor opgezet samenwerkingsverband, op basis van ieders specifieke individuele kennis en expertise, wordt het gehele innovatie- en ontwikkelproces binnen de HTSM, Maintenance en Logistiek sectoren goedkoper, sneller, veiliger en betrouwbaarder. De deelname van de TU/e, een kennisinstelling op het gebied het gebied van informatica en verificatietechnologie, en 2 MKB bedrijven die de technologie ontwikkelen, alsmede ImProvia als eindgebruiker, maakt het voor het consortium mogelijk om de innovaties in samenwerking met de gehele keten te ontwikkelen. Het ontwikkelen vindt dan ook plaats in een living lab context. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om de ontwikkelingen te testen, waardoor een gevalideerd systeem op de markt gezet kan worden. Deze samenwerking en ontwikkeling is daarmee gericht op de crossover tussen het internationale topcluster High Tech Systemen & Materialen en de nationale topclusters Logistiek en Maintenance.