Als een brug is afgesloten voor onderhoud, betekent dat vaak grote verstoringen voor het wegverkeer. In Nederland liggen ongeveer 4700 stalen bruggen. Dagelijks zijn er vele honderdduizenden verkeersbewegingen over deze bruggen. En dat moet veilig kunnen gebeuren. Door dit intensieve gebruik komen er onherroepelijk scheuren in het stalen wegdek.
Inspectie volgens de huidige methode en daarna onderhoud en reparatie zorgen er voor dat een brug vaak geheel of gedeeltelijk voor weken buiten gebruik gesteld moet worden. Als inspectie veel sneller uitgevoerd kan worden en veel betrouwbaarder aangeeft of reparatie wel of niet nodig is, is dat een enorm voordeel voor het wegverkeer.
Quality Inspection Services (QIS) ontwikkelt een methode om de inspectietijd van ongeveer een week terug te brengen naar ongeveer een halve dag. Er wordt dan met een meetwagen, uitgerust met vele sensoren in een bepaald patroon, in een paar uur een hele rijbaan gescand. De signalen van de sensoren worden via geavanceerde software tot één totaalbeeld vertaald. Voor deze meetmethode hoeft de asfalt laag niet van het brugdek verwijderd te worden.
Met de huidige methode moet toch nog vaak het asfalt verwijderd worden om de ernst van de gesignaleerde scheur te bepalen. Dat hoeft met de door QIS ontwikkelde methode niet meer. De resultaten van deze methode zijn voldoende nauwkeurig om te bepalen of reparatie nodig is.
De inspectiemethode is een zogenaamde NDO-techniek; Niet Destructief Onderzoek techniek.
NDO behoort tot de topcluster Maintenance.
In de ontwikkeling werkt QIS samen met een D∙E technology, een technisch adviesbureau, en met de Universiteit van Magdenburg. In een later stadium zal Rijkswaterstaat, als sterk belanghebbende, steeds meer betrokken worden.
Eenmaal uitontwikkeld biedt deze methode de brugbeheerders, of dat nu Rijkswaterstaat of een lokale (gemeentelijke) beheerder is, de mogelijkheid om veel sneller dan voorheen een goed beeld van de conditie van een brug te krijgen, het onderhoud beter te kunnen plannen, maar vooral een veel kortere stremmingsperiode voor het verkeer te realiseren.