Een van de belangrijkste uitdagingen in de logistiek van humanitaire noodhulp betreft het transport van goederen over de zogenaamde ‘last mile’, die ongeveer de laatste 50-250 km beslaat naar de locatie waar de noodhulp vereist is. In de buurt van het door rampen getroffen gebied is essentiële infrastructuur vaak geblokkeerd of ernstig beschadigd en kan de veiligheid van de reddingswerkers niet worden gegarandeerd, waardoor het erg moeilijk wordt om mensen in nood met te bereiken met vrachtwagens of andere transportmiddelen over land. Deze ‘markt’ voor humanitaire logistiek wordt geschat op EUR 1 miljard en is groeiende.
Stichting Wings For Aid Foundation (hierna: WFA) heeft een programma ontwikkeld om deze last mile-uitdaging van de humanitaire noodhulp logistiek op te lossen. Inmiddels heeft dit geresulteerd in een unieke onbemande distributieoplossing, gebruikmakend van gepatenteerde valdozen en bijbehorende afwerpmechanismes. Speciaal ontworpen, op afstand bestuurde (‘Remotely Piloted’) vliegtuigen kunnen af en aanvliegen om grote hoeveelheden goederen snel en fijnmazig te distribueren in een straal van 250 km vanaf een basis nabij het rampgebied. Met een laadvermogen tot 160 kg per eenheid, heeft deze RPAS-oplossing het potentieel van efficiënte, snelle en kosteneffectieve noodhulpverlening in de ‘last mile’. De oplossing is tot nu toe uniek in de markt, de vraag ernaar is bevestigd door belangrijke spelers en op de belangrijkste punten is de IP positie veiliggesteld.
Door haar samenwerking met VanBerlo / Accenture BV (hierna: VBA) en Technische Universiteit Delft (hierna: TUD), wil Wings For Aid in dit project nieuwe kennis en innovatieve technologieën ontwikkelen en valideren, waarmee het onbemande logistieke systeem gereed wordt gemaakt voor grootschalige inzet, passend bij de behoeften van humanitaire partners als het Wereld Voedsel Programma (WFP) en het Rode Kruis. Tegelijkertijd bieden de innovaties in dit project de mogelijkheid om hetzelfde systeem in te zetten voor andere toepassingen buiten het humanitaire domein. Hiermee kan WFA versnellen vlak voor de marktintroductie en daarmee de zogenaamde ‘2nd Valley of Death’ overbruggen. Projectactiviteiten zijn bedoeld om het WFA-concept meer ‘smart’, ‘sustainable’ en schaalbaar (3S) te maken, meerwaarde te realiseren voor toekomstige klanten, de concurrentie voor te blijven en het businesscase potentieel te vergroten dat de economische duurzaamheid waarborgt.
Het project draagt direct bij aan verbetering van (nood)hulp en ook aan de digitale en groene transitie in de regio Den Haag. WFA heeft haar technologische basis in Ypenburg, net als projectpartner VBA. De TUD is betrokken als belangrijke regionale kennispartner, evenals vele andere technische partners in de omgeving van Den Haag. Door sleutelcompetenties en kennis in te zetten die in de regio aanwezig is, draagt dit project direct bij aan de ambitie van Den Haag om voorop te lopen in innovaties die bijdragen aan een rechtvaardige, betere en veiligere wereld. Spin-offs en directe economische kansen voor de regio worden gerealiseerd en slimme (digitale) en duurzame (groene) innovaties vormen de kern van het project. De Haagse regio heeft hiermee een uniek, hands-on project in handen dat een concrete bijdrage kan leveren aan vrede en veiligheid.