1. SAMENVATTING
In het Klimaatakkoord van Parijs is afgesproken snel een eind te maken aan het gebruik van fossiele brandstoffen. Fossiele brandstoffen zijn voor een belangrijk gedeelte de oorzaak van de overmatige CO2-uitstoot. Concreet is in Parijs afgesproken de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met ten minste 40% te verminderen ten opzichte van 1990. Met betrekking tot mobiliteit, met het wegvervoer als onderdeel daarvan, zijn volgens Transport en Logistiek Nederland nog grote slagen te maken om aan deze ambitie te (kunnen) voldoen.
In het innovatieprogramma LOGISTIEK Zuid-Nederland wordt dit ook erkend als één van de belangrijkste maatschappelijke uitdagingen in de topsector logistiek. Het vergroten van de laadcapaciteit van trucks en het verkorten van de rijafstanden door innovatie draagt bij aan een reductie van de congestie en de bijbehorende CO2-uitstoot.
Voor het transport op het wegennet zijn wegvervoerders echter gebonden aan de wettelijke eisen m.b.t. de afmetingen (breedte, lengte en hoogte) en het totale gewicht (inclusief lading) van het voertuig en de trailer. Bij voertuigconstructeurs zijn dit dan ook de gebieden waarop geïnnoveerd kan worden, b.v. bij volumetransporten wordt het ontwerp dusdanig aangepast dat er getracht wordt een zo groot mogelijk netto volume te genereren.
Ontwikkeling innovatieve transportband
HBI wil een band ontwikkelen die bestaande beperkingen, zoals laadhoogte, vermindert door een éxtra verlaging te bieden waar veel transporteurs om vragen: een nieuw type verlaagde transportband. De band zal een kleine diameter i.c.m. een hoog draagvermogen hebben, waardoor de laadcapaciteit van vrachtwagen vergroot kan worden. Door de nieuwe vereiste afmetingen heeft de band niet de ideale vorm voor een juiste materiaalspanningsgeleiding binnen het karkas. De band zal dus de optredende hogere spanningen moeten kunnen weerstaan.
Dit is mogelijk door een innovatie van het design, de geometrie en materiaalkeuze om een band met de gewenste eigenschappen te ontwikkelen. Elke verandering aan materiaal en vorm van de verschillende componenten zal veranderingen teweeg brengen in de band m.b.t. handling, performance en gedrag, die bovendien veelal tegenstrijdig t.o.v. elkaar zijn. Uit technisch vooronderzoek blijkt dat de ontwikkeling van de nieuwe band complex, maar haalbaar is.
Effecten voor Zuid-Nederland
In de RIS3 strategie voor Zuid-Nederland zijn verscheidene maatschappelijke uitdagingen geïdentificeerd. Dit project draagt bij aan drie van deze uitdagingen:
1. Slim, groen en geïntegreerd vervoer;
2. Zekere, schone en efficiënte energie;
3. Klimaatactie hulpbronnenefficiëntie.
Met veel praktijkervaring, aangevuld met hoogstaande engineerings- en onderzoekscapaciteiten en een uitgebreide kennis op het gebied van de ontwikkeling van transportbanden is HBI overtuigd van het concept en de innovatie. Deze innovatieve band zal niet alleen de transportbranche versterken maar ook nieuwe werkgelegenheid creëren binnen Zuid- Nederland.